23.9.2014

בדיקה לפני קנייה

באמצעות בדיקות לפני קניית רכב ניתן להוריד את מחיר העסקה, לטפל בבעיות ולמנוע נזקים בלתי הפיכים. הבדיקות הן תנאים לעסקאות מכר בתחום הרכב והן מבוצעות במכונים מורשים. יחד עם זאת, בדיקה לפני קנייה מתחילה עוד לפני שהולכים למכון.

העלות של הרכב הופכת אותו להשקעה כלכלית משמעותית הצפויה להשפיע על משק הבית באופן דרמטי. אין להקל ראש בעסקאות לרכישת רכב וכדאי להקדיש לפחות מספר ימים לכל הבדיקות הנדרשות.

מה צריך לוודא לפני שהולכים למכון בדיקה?

בראש ובראשונה יש להימנע מרמאויות באמצעות תיאום פגישה ראשונה. רצוי לפגוש את המוכר בבית או במקום העבודה, לשמור את פרטי הסביבה על מנת לאתרו בהמשך וגם להגיע עם אדם נוסף שיכול לספק חוות דעת. ברמה הבירוקרטית יש לבדוק האם המוכר הוא בעל הרכב הרשום ברישיון. הפרטים העיקריים שיכולים למנוע רמאויות הם שם, מספר תעודת זהות וכתובת מגורים.

קיימים כמובן מקרים בהם המוכר הוא אינו בעל הרשום, אך בסיטואציה כזו תצטרכו לדרוש הסברים הגיוניים ומתקבלים על הדעת. במידה והמוכר הוא אינו בעל הרכב הרשום, אל תתביישו לדרוש הצגת ייפוי כוח, לרשום את פרטי בעל הרכב ולוודא באמצעות תעודה מזהה שהמיופה הוא אכן זה שעומד מולכם. רישיון הרכב מציג גם את תאריך הרישום על שם הבעלים הנוכחיים, ובמידע הזה ניתן להשתמש כדי להיזהר מקניית רכב שנרשם רק לפני זמן קצר.

מה בודקים במכון?

אחרי הפגישה הראשונה והתאמת הרישיון לתנאי העסקה ניתן לקחת את הרכב למכון בדיקה מורשה. מכון בדיקה רחוק ממקום המגורים של מוכר הרכב תמיד עדיף על פני מכון בדיקה שנבחר על ידו, היות וכך ניתן למנוע תיאום מוקדם. יש לקחת את הרכב רק למכון בדיקה מורשה של משרד התחבורה ולדרוש אחריות על הבדיקה הנעשית.

הבדיקה במשרדי רישוי כפופה להצגת תעודת זהות של בעל הרכב. הבדיקה המכאנית בוחנת את מצבו של הרכב, יכולה לזהות תאונות קודמות וגם להצביע על בעיות קריטיות. נציגי המכון רושמים את מספר השלדה והמנוע של הרכב ומומלץ לשמור את הפרטים הללו כדאי לוודא התאמה עם הנתונים המופיעים על שטר המכר.

מה כולל טופס הסיכום?

טופס הסיכום אותו מקבלים עם תום הבדיקה של הרכב מתייחס אל כל הליקויים שנמצאו. הטופס אינו כולל את עלות הליקויים וערכם ואת הפרטים הללו אפשר לקבל במוסך מורשה או דרך שמאי רכב. במידה ומתגלות בעיות מכאניות, רצוי לגשת למוסך ולבצע את התיקון עוד לפני שחותמים על העסקה. אפשר לקבל הצעת מחיר ולהתקזז עם בעל הרכב או לדרוש שהוא בעצמו יבצע את התיקון. אם מוחלפים חלקים מהמרכב או מהשלדה רצוי לגשת לשמאי כדי לבדוק את משמעות ירידת הערך. כך ניתן להגיע אל שלב העברת הבעלות בראש שקט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה