22.6.2014

בטיחות ברכבים - לא מה שחשבתם

רוב הנהגים מתייחסים אל הנושא של בטיחות ברכבים בתור חלק מתחום האחריות של היצרניות בלבד. יחד עם זאת, התפיסה המודרנית גורסת כי בטיחות אינה תלויה רק בחלקי הרכב, בכריות האוויר, ברמת האבזור, בהיקף הצמיגים וכדומה. הנהגים חייבים לזכור שהם אחראיים על הבטיחות לא פחות מאשר יצרנית הרכב. מעבר לכך, גם המדינה ורשויות אכיפת החוק נדרשים להתגייס לצורך שיפור הבטיחות ומניעת תאונות דרכים.


שיפור הבטיחות באמצעות אכיפה ועם מערכות ממוחשבות

יש מספר דרכים להילחם בתאונות דרכים והיכרות עמן יכולה לעזור לשיפור הבטיחות גם ברכב הפרטי. הדרך הראשונה היא להגביר אכיפה ולהגדיל את מספר שוטרי התנועה הנמצאים על הכביש. לפי הגישה הזו, כמה שיותר שוטרים, דו"חות ומצלמות מהירות יביאו לכמה שפחות תאונות. המציאות לא תמיד עולה בקנה אחד עם ההשערה הזו ולכן מדובר על דרך שהאפקטיביות שלה מוטלת בספק. עם זאת, ניתן לראות דוגמא בולטת לשיפור הבטיחות בדרכים באמצעות הגברת האכיפה הן בכל הנוגע למלחמה באלכוהול והן בהגבלות מהירות.

הדרך השנייה להגביר את הבטיחות ברכבים היא לדרוש אבזור איכותי המתאים לטכנולוגיה הקיימת. ענף התחבורה עבר לא מעט שינוים בשנים האחרונות, בין היתר בזכות ההשתלבות של חומרות, תוכנות ומחשבים. כמעט בכל רכב סטנדרטי יש כיום מערכת בקרה האחראית על הצמיגים, הבלימה, המהירות, ההחלקה ועוד. היתרון של אבזור גבוה הוא יעילות יחסית מוכחת, אך החיסרון הוא עלויות גבוהות. 

מה רמת הבטיחות של הרכבים הנמצאים על כבישי הארץ?

כפי שיודעים רוב הנהגים המבלים שעות ארוכות על הכבישים, רמת הבטיחות של הרכבים בישראל אינה גבוהה. חברות השכרת רכב בארץ הן היחידות המקפידות על קריטריונים בינלאומיים, בעיקר בשל המחויבות שלהן לתחום. בעלי רכבים לא תמיד מבצעים את הטיפולים הנדרשים בזמן, לרבות בדיקות תקופתיות ומבחני רישוי. התוצאה היא רכבים לא בטיחותיים המשפיעים לא רק על הנהג והנוסעים, אלא על כל הסביבה. מומחים לפירוק רכבים אחרי תאונות מצביעים לעיתים קרובות על כשלי בטיחות שיכולים להימנע. במילים אחרות, מי שרוצה לשפר את רמת הבטיחות ברכב שלו לא יכול להסתפק רק בהפניית אצבע מאשימה כלפי היצרנית: הוא חייב לקחת על עצמו אחריות ולבצע את כל ההתאמות הנדרשות. 

מבחינת משרד התחבורה וגופים ממשלתיים נוספים, שיפור של רמת הבטיחות ברכבים עומדת בראש סדר העדיפויות כבר מספר רב של שנים. נתח גדול מהתקציב של משרד התחבורה מופנה לשיפור מן הסוג הזה ולהטמעת עקרונות נהיגה נכונים. מצד שני, על משרד התחבורה להימנע מקמפיינים מיותרים של הפחדה. נתונים המגיעים ממדינות מערביות ברחבי העולם מעידים על כך שהקמפיינים הללו אינם מועילים. על משרד התחבורה לשפר את התשתיות הקיימות, להרחיב את המסלולים ולהקפיד על ביצוע בדיקות עבור כל רכב שנמצא על הכביש. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה